Henkilöautojen alumiinivanteiden korjaus:
Oikaisu-, sorvaus-, hitsaus- ja hiontatyöt.
Vanteiden korjaus on edullisempi vaihto-ehto kuin koko sarjan uusiminen jos yksi tai useampi vanne vaatii korjausta. Useasti valmistaja tekee vannesarjaa vain lyhyen aikaa ja mallit uudistuvat, jolloin kyseistä vannetta ei enää saa. Yksittäisen vanteen hankintahinta voi olla korkea joten harvi-naisen vanteen korjaus kannattaa, näin saat koko sarjan käyttöön.
Käytössämme on K-MAK DORUK vanteen oikaisukone. Sähköhydrauliikalla toimiva laite on valmistettu ainostaan tähän käyttö-tarkoitukseen. Vanteen kiinnitys tehdään omien kiinnitysreikien mukaan ja keskitys on aina vanne ja autokohtaisen helan kanssa, näin saadaan tukeva ja tarkka kiinnitys oikaisukoneeseen.
Hydraulisylintereiden avulla (5,6t voima / sylinteri) voidaan oikaista reunataipumia sekä sisäreunan lommoja ja soikeutta. Pystyheiton sallittu toleranssi on 0,1-0,4 mm keskilinjasta. Keskiöheittoa varten sorvissa on erikoiskiinnityspakka, keskiökiinnitys laipan tasopinnasta sorvataan 0,1-0,5 mm pois heiton korjaamiseksi. Mahdollista on myös keskiöreikäsuurennokset ja keskiöheloitukset.
Reunakulumien ja murtumien hitsaustäyttö, sorvaus ja hionta. Huom! maalin paksuus voi olla jopa 1,0 mm.
HUOM! Vanteet toimitettava ilman rengasta!
1. ULKOREUNAN KOLHUN KORJAUS
Routamontun reuna lyönyt läpi vanteeseen.
Oikaisu tunkkaus ja murtuman hitsaustyö
Hiottuna ja tarkistettuna, valmiina maalaukseen
2. ULKOREUNAN MURTUMAN KORJAUS
Sivuluisu katukiven reunaan.
Hitsaustäyttö ja sisäreunan oikaisutyö.
Viimeistelyhionta ja suoruuden tarkistustyö.
3. SISäREUNAN PAINAUMAN KORJAUS
Sisäreunan painauma, Viemärinkansi alhaalla.
Oikaisu tunkkaus ja hiusmurtuman hitsaustyö.
Viimeistelyhionta ja suoruuden tarkistustyö.
Esimerkkikuvien vauriot ovat suuria ja on valittu vain havaintojen helpoittamiseksi. Ulko- ja sisäreunan painaumien korjaukset tarvitsevät harvoin hitsausta ja hiomista. Myös tunkkaustyökalujen jäljet jäävät pieneksi, näin korjausmaalauksen tarve on vähäinen.
Kustannusarvioon vaikuttavat vaurion laatu ja laajuus. Tarkka kuvaus vaurion laadusta ja kuva vanteesta helpottavat kustannusarvion tekoa. Kysy tarjous!
VANTEIDEN REUNAHALKEAMA HITSAUKSILLE JA MUILLE HITSAUKSILLE EI MYöNNETä TAKUUTA EIKä VUOTOTAKUUTA!
Kolmansien osapuolien hitsaamia vanteita kunnostetaan vain varauksella ja hinnoitellaan aina yksilökohtaisesti. Tarkempi kustannusarvio tehdään kun vanne tai vanteet ovat pajalla, pelkkien kuvien perusteella on vaikea arvioida kannattaako vannetta korjata.
ebay:hyn hakusanaksi vanteen merkki ja felgenbett. Eli esimerkiksi BBS Felgenbett.
Muita hakusanoja:
Kannattaa mitata tarkasti vanhan kehän leveys jos vain yhtä tilaa esim. rikkinäisen tilalle. Leveys mitataan kiinnityskohdasta (liimasaumasta) ulkoreunaan. Myös kehäpulttien lukumäärä kannatta laskea tarkkaan, vaihtelevat 30-36 välillä. RH:n vanteissa käytetään varttituumia kehien mitoissa, eli kehät on luokkaa 0.75" - 3.75".